BrandInfo

Koszty chmury

Coud computing niesie za sobą możliwość uelastycznienia struktury finansowania oraz dopasowania rozwiązań IT do bieżących potrzeb organizacji. Jak jednak ograniczyć ukryte koszty chmury?

1. Nie kupuj na zapas

W wielu organizacjach pokutuje podejście zakładające potrzebę zachowania jak największej nadmiarowości wszystkich elementów środowiska IT. O ile jest to założenie oczywiste w przypadku klasycznych rozwiązań biznesowych, tak w przypadku chmury obliczeniowej bezpośrednio prowadzi do zwiększenia kosztów.

2. Monitoruj wykorzystanie

Cechą chmury jest możliwość dynamicznego dopasowywania dostępnych dla użytkowników funkcji do aktualnych potrzeb – i elastycznego modelowania kosztów. Warto więc z tej możliwości korzystać, aby unikać nadmiarowych licencji, czy opłat związanych z niewykorzystanymi funkcjami.

3. Planuj potrzeby

Co jeśli w połowie miesiąca wyczerpią się wynajmowane w formie chmury zasoby - konta użytkowników, moc obliczeniowa, przestrzeń dyskowa, czy transfer? Wystarczy dokupić dodatkową pulę zasobów. Często tego typu awaryjne rozszerzenie warunków umowy w trakcie okresu rozliczeniowego wiąże się z dodatkowymi opłatami lub mniej korzystnym cennikiem. Systematyczne planowanie potrzeb z uwzględnieniem okresów zwiększonego zapotrzebowania na określone narzędzia, czy zasoby pozwala zmniejszyć koszty chmury.

4. Wybieraj dopasowane rozwiązania

Nieprzemyślane decyzje związane z wyborem narzędzi biznesowych często oznaczają konieczność wydatkowania dodatkowych środków na ich optymalizację, integrację lub dopasowanie do faktycznych potrzeb. W przypadku chmury niedopasowane aplikacje często pozostają nieużywane, co po uwzględnieniu szczegółowych warunków umowy często stanowi koszt trudny do uniknięcia.

5. Wybieraj rozwiązania łatwe w użyciu

Przejrzysty i wygodny interfejs obsługi aplikacji – niezależnie od formy ich wdrożenia - nie tylko pozytywnie wpływa na produktywność pracowników, lecz pozwala także oszczędzić na kosztach szkoleń.

6. Przed wdrożeniem oceń dostępność i wydajność

Związane z chmurą koszty utraconych korzyści są związane głównie z niewystarczającą dostępnością lub wydajnością narzędzi biznesowych. Ocena rzetelności dostawcy wybranego rozwiązania może okazać się bardziej wartościowa niż nawet najbardziej radykalne zapisy umowy SLA.

7. Czytaj umowy

Pozornie korzystne oferty chmurowe mogą stracić swoje walory, gdy bliżej przyjrzeć się zapisom dotyczącym opłat dodatkowych, czy kar umownych. O ile rozwiązania chmurowe są zwykle wysoce elastyczne, tak warunki ich wykorzystania często mocno ograniczają ich potencjał.

8. Wykorzystaj efekt skali

Im większa skala wykorzystania, często dostępnych w ramach jednego poziomu kosztów, rozwiązań chmurowych w firmie, tym mniejsze łączne koszty ich posiadania. Prowadzona w miarę możliwości standaryzacja wykorzystanych aplikacji chmurowych niesie za sobą konkretne oszczędności finansowe.

9. Zarządzaj relacjami z dostawcami

Łatwość wdrożenia rozwiązań w chmurze powoduje, że poszczególne działy biznesowe chętnie sięgają po kolejne aplikacje w tym modelu. Szybki wzrost ilości oraz skali ich użycia wiąże się z potrzebą zarządzania umowami z dostawcami poszczególnych rozwiązań, czy egzekwowania – często różnych – warunków tychże kontraktów. Brak koordynacji na tym poziomie to kolejny, ukryty koszt chmury.

10. Centralizuj zarządzanie

Za ukryty koszt uznać można też koszty zarządzania i administracji wykorzystywanym w firmie oprogramowaniem. W ograniczeniu obciążeń w tym zakresie pomocna jest integracja zarządzania na poziomie lokalnej infrastruktury i rozwiązań chmurowych.

przeczytaj cały artykuł "Koszty chmury - 10 sposobów na optymalizację"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...