BrandInfo

urodziny Fiata 500

Jego historia jeszcze nie zatoczyła pełnego koła i pomimo upływu lat Fiat 500 ciągle ewoluuje, przypadając do gustu coraz to bardziej wyszukanym i wymagającym klientom. Wszystko rozpoczęło się w lipcu 1957 roku, kiedy to w fabryce samochodów osobowych w Turynie wystartowała taśma produkcyjna tanich i praktycznych aut.

Cudowne lata małego Fiata

Głównym założeniem włoskiego koncernu było stworzenie pojazdu, którym mogłaby poruszać się cała rodzina, ponosząc możliwie jak najmniejszy koszt. Tak rozpoczęła się historia niepozornego rewolucjonisty. Opływowe nadwozie mierzyło zaledwie 2,97 m długości, a było w stanie pomieścić czterech pasażerów. Fiat Nuova 500 z 1957 roku napędzany był dwucylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 479 cm³, umieszczonym z tyłu.

uroziny fiata 500

Włosi pokochali 500-tkę, a Fiat ledwo nadążał z zamówieniami. W 1960 roku wprowadzono na rynek wersję Gardiniera, czyli „Ogrodniczka” z większym, bardziej praktycznym nadwoziem w stylu dzisiejszych kombi. Auto bardzo powoli przechodziło wszystkie modernizacje, a pod tylną pokrywą montowano poprawione, odrobinę większe jednostki napędowe. Za tuning małego mieszczucha zabrała się nawet firma Abarth, która stworzyła wersję napędzaną jednostką o pojemności nawet 689 cm³ zdolną rozpędzać się do prędkości nawet 150 km/h. Auto odnosiło sukcesy w sportach motorowych.

urodziny fiata 500

Fiat 500 pierwszej generacji przetrwał na rynku blisko dwie dekady i w 1975 roku Włosi ostatecznie zakończyli jego produkcję sprzedając łącznie niemal 3,9 mln egzemplarzy. Auto zmotoryzowało Włochy i w pełni spełniło swoją funkcję stając się jedną z ikon motoryzacji pokroju brytyjskiego Mini.

Nowe wcielenie legendy

Ponad 30 lat po oficjalnym zatrzymaniu taśmy produkcyjnej inżynierowie z Turynu jeszcze raz usiedli do biurek chcąc ożywić legendę, tym razem jednak w bardzo nowoczesnej wersji. Tak powstał zupełnie nowy Fiat 500, który w trzydrzwiowej wersji z nadwoziem typu hatchback celował zarówno w męskie, jak i kobiece gusta.

Styliści czerpali pełnymi garściami ze stylistyki legendarnego Fiata Nuova 500 i stworzyli naprawdę piękną bryłę. Tym razem nadwozie mierzyło już ponad 3,5 m długości, a jednostkę napędową umieszczono z przodu. Nowoczesne wyposażenie zawierało m.in. klimatyzację, automatyczną skrzynię biegów czy elektrycznie sterowane szyby, nie zapomniano także o bezpieczeństwie.

urodziny fiata 500

Nowy Fiat 500 produkowany był w fabryce włoskiego producenta ulokowanej w Tychach, w Polsce. Model ten zyskiwał tak dużą popularność, że Fiat wprowadził na rynek jego nowe odmiany. Jako pierwsza pojawiła się wersja 500C z miękkim brezentowym dachem zsuwanym za tylne zagłówki. Później Włosi zaprezentowali pięciodrzwiowego Fiata 500L, a wkrótce później także odmiany Fiat 500L Trekking oraz Fiat 500L Living.

W ostatnich latach koncern Fiata reaktywował markę tuningową Abarth, dzięki czemu nowa 500-tka oferowana jest także w usportowionej wersji Abarth 500 Esseesse, która generuje moc 160 KM i rozpędza się do prędkości maksymalnej 211 km/h.

57 urodziny Fiata 500

W tym roku  57 urodziny Fiata 500. Pewne jest, że tort dla włoskiego mieszczucha musi być coraz większy, bo świeczki ledwo się już na nim mieszczą, a nic nie wskazuje na to żeby Fiat 500 chciał zakończyć swoją karierę. Obecnie auto zajęte jest podbojem rynku Ameryki Północnej, gdzie jest pierwszym włoskim maluchem, który zdobywa serce klientów. Sto lat!

 

przeczytaj cały artykuł "57 urodziny Fiata 500"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...