BrandInfo

Traction+

Z drugiej strony, auto osobowe nie nadaje się do jazdy po bezdrożach. Dzieje się tak m.in. z uwagi na brak blokady mechanizmu różnicowego. To inaczej dyferencjał, który jest niezbędny do jazdy po nawierzchniach o dużej przyczepności. Podyktowane jest to tym, że podczas jazdy w zakręcie koła wewnętrzne obracają się troszkę wolniej niż koła zewnętrzne. Aby wszystko się nie rozsypało w drobny mak, niezbędny jest mechanizm, który ma za zadanie przekazywać więcej momentu obrotowego na koło, które ma w danej chwili mniejsze obciążenie.

Auto nie na bezdroża

W jeździe po asfalcie to rozwiązanie sprawdza się wręcz wyśmienicie, ale już w terenie jest ono zmorą każdego kierowcy. Najłatwiej można zaobserwować to zjawisko wjeżdżając autem osobowym na błotnisty teren. Na śliskim podłożu, jedno z kół pędnych ma zazwyczaj lepszą przyczepność od drugiego. Można wtedy zauważyć, że cała moc silnika przenoszona jest właśnie na koło z mniejszą przyczepnością, co skutkuje jedynie fontanną błota. Efekt jest taki, że zamiast kontynuować jazdę jeszcze bardziej zakopujemy się w grzęzawisku.

Jak znaleźć tzw. złoty środek? Jeśli zwykły człowiek potrzebuje auta do codziennej jazdy, a z drugiej strony chce od czasu do czasu wybrać się z bliskimi na ryby tudzież narty. Na jakie auto należy się w takiej sytuacji zdecydować? Co powinien zrobić typowy Kowalski, aby pogodzić to wszystko?

Łączenie ognia z wodą, czyli przełomowy Traction+

Nad rozwiązaniem tego problemu głowili się najlepsi inżynierowie Fiata. Nie jest łatwo połączyć ogień z wodą. A właśnie takie zadanie dostali twórcy przełomowego napędu Traction+. Samochód wyposażony w ten system miał zapewniać komfort jazdy po asfalcie połączony z dodatkowymi właściwościami jezdnymi pozwalającymi poczuć się pewnie w każdym terenie.

Traction+ jest w gruncie rzeczy rozwinięciem systemu ESP. Zwiększa przyczepność pojazdu na śliskich nawierzchniach i pozwala pokonywać niewielkie przeszkody terenowe. Doskonale sprawdza się w warunkach zimowych, kiedy trzeba wyjechać z zaspy lub podjechać pod zaśnieżona górę. Dodatkową zaletą nowatorskiego Traction+ jest jego niski koszt produkcji, system można więc montować w wielu popularnych modelach Fiata.

Traction+ jest systemem napędowym osi przedniej, który zapewnia efektywność napędu bez wpływu na poziom zużycia paliwa i obniżenia ładowności. Aby poprawić właściwości trakcyjne pojazdu Traction+ wykorzystuje moduł komputerowy wyposażony w specjalny algorytm, który zawiaduje układem hamulcowym. Dzięki zastosowaniu Traction+ samochód w trudnym terenie zachowuje się jakby był wyposażony w samoblokujący dyferencjał elektromechaniczny.

Optymalna przyczepność

Oznacza to tyle, że system Traction+ wkracza do akcji w momencie wykrycia zerowej lub niskiej przyczepności jednego z napędzanych kół. Moduł sterujący powoduje przyhamowanie ślizgającego się koła, przenosząc moc na koło wykazujące lepszą przyczepność do nawierzchni. Wszystko to powoduje, że samochód wyposażony w Traction+ jest w stanie utrzymać optymalną przyczepność na wyboistym i śliskim podłożu. Aby system zadziałał, wystarczy użyć przycisku znajdującego się na desce rozdzielczej. Z Traction+ korzystać możemy do prędkości 30 km/h, po jej przekroczeniu wszystko wyłączy się automatycznie.

Samochód wyposażony w Traction+ jest najrozsądniejszym rozwiązaniem, które łączy wszystkie zalety auta osobowego z właściwościami jezdnymi w lekkim terenie.

przeczytaj cały artykuł "Jak działa Traction+?"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...