BrandInfo

bezpieczeństwo w aucie

Fiat jest jednym z tych producentów, którzy bezpieczeństwo swoich klientów stawiają na pierwszym miejscu. Dlatego też w wielu modelach włoskiego producenta standardowo montowane są czujniki zapięcia pasów bezpieczeństwa przednich siedzeń, które dodatkowo wpływają na bezpieczeństwo bierne, motywując kierowcę oraz pasażera do zapięcia pasów.

Elektroniczny anioł stróż

Fiat wyposaża swoje auta w niewidzialnych pomocników, których wsparcie może okazać się nieocenione podczas wykonywania manewrów awaryjnych. Śliska nawierzchnia, słaba widoczność, opady śniegu, mgła i konieczność jazdy na autostradzie. W takich warunkach kierowca musi kilkukrotnie bardziej skupiać się na tym, co znajduje się przed przednim zderzakiem, a nawet najdrobniejsza przeszkoda i nerwowy ruch kierownicą może zakończyć się utratą przyczepności.

Nawet w tak bardzo ekstremalnych warunkach pogodowych kierowcy Fiata pomogą nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Podstawowym z nich jest ABS (ang. Anti-Lock Braking System), czyli układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. System ten liczy sobie już ponad cztery dekady i od 10 lat jest obowiązkowym elementem wyposażenia wszystkich samochodów osobowych sprzedawanych na terenie krajów należących do Unii Europejskiej.

bezpieczeństwo w aucie

Nie wszyscy wiedzą, że pierwsze prototypy systemu ABS powstawały już w latach dwudziestych ubiegłego wieku i niedługo po II wojnie światowej montowane one były w samolotach pasażerskich. Wówczas chodziło o uniknięcie zniszczenia opon podczas lądowania. Technologia ABS po raz pierwszy trafiła do samochodów osobowych w latach siedemdziesiątych.

ESP i ERM – kiedy robi się niebezpiecznie

Są jednak takie sytuacje, w których auto traci przyczepność i nie zachowuje się tak, jakby życzył sobie tego kierowca. Wpadnięcie w poślizg może zakończyć się wypadkiem, a żeby zniwelować jego skutki i przywrócić auto na właściwy tor jazdy stworzono system ESP.  Fiat dodatkowo wyposaża swoje samochody w system ERM (ang. Electronic Rollover Mitigation). On z kolei odpowiada za to, żeby nawet w skrajnych przypadkach nie doszło do dachowania auta. W momencie oderwania się kół od jezdni, system ERM natychmiast zarządza pracą pozostałych kół odpowiednio je dohamowując w taki sposób żeby samochód za każdym razem stykał się z drogą wszystkimi czterema kołami.

bezpieczeństwo w aucie

Hill Holder – wspomaganie podjazdu pod górę

Systemy dbające o bezpieczeństwo w aucie rozwijają się w bardzo szybkim tempie, starając się całkowicie wyeliminować każde sytuacje, w których mogłoby dojść do wypadku lub kolizji. Jednym z najnowszych rozwiązań w tej dziedzinie jest system Hill Holder, którego zadaniem jest zapobieganie cofnięcia się auta podczas podjazdu pod wzniesienie.

W czasie potrzebnym kierowcy na zdjęcie nogi z hamulca i wciśnięcie pedału gazu, kiedy teoretycznie samochód mógłby zsunąć się z górki, system Hill Holder utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym, przez co auto stoi w miejscu. Również ten element bezpieczeństwa montowany jest w samochodach marki Fiat.

bezpieczeństwo w aucie

W trosce o bezpieczeństwo – ABS, ESP, Hill Holder i ERM

Należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju nowoczesne systemy bezpieczeństwa są jedynie niewidzialnymi pomocnikami i nigdy nie zastąpią one trzeźwo myślącego kierowcy. Dobrze jest jednak wiedzieć, że kiedy wydarzy się na drodze coś nieprzewidzianego jest „ktoś” na kim można polegać.

przeczytaj cały artykuł "ABS, ESP, Hill Holder i na koniec ERM! Przepis na bezpieczeństwo w aucie"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...