BrandInfo

Dziedzictwo Fiata

Założycielem marki Abarth jest urodzony w 1908 roku Austriak, Karl Abarth. Kiedy tylko skończył 16 lat postanowił spróbować swoich sił w roli inżyniera i poświęcić swoje życie motoryzacji. Początkowo jednak jego praca związana była z motocyklami. Pierwsze projekty Abartha dotyczyły podwozi motocyklowych, które później były przez niego ulepszane – to na nich młody Austriak  wygrywał zawody motocyklowe.

Cisitalia:Abarth, Nuvolari i Porsche

Pierwszą próbą działalności gospodarczej była firma o nazwie Cisitalia, którą Abarth stworzył wspólnie z Tazio Nuvolarim oraz Ferrym Porsche. Jej zadaniem było budowanie samochodów sportowych. W 1949 roku Austriak postanowił otworzyć własne przedsiębiorstwo. Zmienił on imię na włoskie Carlo i otworzył warsztat specjalizujący się w produkcji części tuningowych o nazwie Abarth & C. S.r.l. Jednym z pierwszych produktów w ofercie przedsiębiorstwa z logo czarnego skorpiona był układ wydechowy poprawiający brzmienie oraz nieznacznie wpływający na osiągi samochodu.

Właśnie dzięki temu Karl Abarth zgromadził pierwszy większy kapitał, który pozwolił mu na przygotowywanie kompletnych modyfikacji samochodów i poprawianie ich osiągów. Pierwsze sportowe sukcesy przyszły na trasach Mille Miglia w 1949 roku, gdzie jeden z kierowców Abartha zajął 3. miejsce w klasie za kierownicą starej Cisitalii, którą przejęto po bankructwie poprzedniej spółki.

 

dziedzictwo fiata

Pasmo sukcesów Abartha

Przez miłość do włoskiej motoryzacji powstał Fiat 600 Abarth 750, pierwszy oficjalny produkt firmy. Auto zadebiutowało na rynku w 1956 roku i odnosiło mnóstwo sukcesów. W 1957 roku kierowcy Abartha zajęli całe podium legendarnego Mille Miglia.

Najlepszym okresem w historii firmy Abarth są jednak lata 60. ubiegłego wieku, kiedy to z warsztatów marki wyjeżdżały stuningowane auta produkcji Fiata, Simca czy Porsche. Jedną z najsłynniejszych produkcji tamtego okresu jest Abarth OT1600 zbudowany na bazie Fiata 850. Auto napędzane było dwukrotnie większym silnikiem od modelu seryjnego i dzięki mocy 154 km przyspieszało od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund.

W latach 70. Abarth nadal odnosił sukcesy w sportach motorowych, jednak przez to ucierpiała sama firma, która przestała przynosić zyski. Abarth został wchłonięty przez Fiata i od tej pory Carlo pracował już na rzecz włoskiego koncernu trzykrotnie świętując sukcesy na trasach rajdowych mistrzostw świata. Najsłynniejszym modelem tamtego okresu jest Abarth 131.

Dziedzictwo Fiata :Abarth

Niestety w październiku 1979 roku zmarł założyciel firmy, Carlo Abarth. Od tego czasu firma przeżywała hibernację i dopiero w 2007 roku Fiat postanowił sięgnąć po dorobek czarnego skorpiona. Przy okazji wejścia na rynek współczesnej generacji Fiata 500 oraz nowej generacji Fiata Punto, czyli modelu Grande Punto postanowiono przygotować specjalne wersje tych pojazdów sygnowane logo Abarth.

Fiat wszedł dzięki temu do grona producentów rywalizujących ze sobą w segmencie małych hot hatchów. Jakiś czas później Włosi zaproponowali także mocniejsze pakiety jak np. esseesse, przez które Fiat 500 oraz Fiat Punto mają jeszcze lepsze osiągi.

Abarth 500 esseesse napędzany jest jednostką benzynową o pojemności 1,4 l wspomaganą turbosprężarką. Ważący zaledwie 1110 kg hatchback generuje aż 160 KM mocy przez co przyspieszenie do 100 km/h trwa zaledwie 7,4 s, a prędkość maksymalna wynosi już 211 km/h.

W przyszłości Abarth najprawdopodobniej wróci do korzeni i zajmie się produkcją kompaktowych sportowych samochodów, a nie tylko tuningiem gamy modelowej Fiata. W czasach rosnących cen paliw oraz coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin właśnie tego typu pojazdu będą wkrótce miały ogromne szanse na sukces.

 

.dziedzictwo fiata

przeczytaj cały artykuł "Dziedzictwo Fiata – historia skorpiona Abartha"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...