BrandInfo

Fabryka Fiata

Niektóre piękne samochody, szczególnie włoskie, są słusznie uznawane za dzieła sztuki użytkowej. Zwykle jednak nie można powiedzieć tego samego o miejscach, w których są produkowane. Słowo fabryka kojarzy się raczej negatywnie, głównie z szarym, nieciekawym budynkiem, który nie uchodzi za wymarzone miejsce do pracy i na pewno nie jest wartą zobaczenia atrakcją turystyczną.

Nietypowa konstrukcja

Porzekadło mówi jednak, że od każdej reguły jest jakiś wyjątek. Nie inaczej jest w przypadku fabryk, a chlubnym potwierdzeniem powyższego przysłowia jest fabryka Fiata w Lingotto, w południowej części Turynu. Nietypową konstrukcję zaprojektował Matté Trucco. Budowę obiektu rozpoczęto w 1916 roku, a oddano go do użytku 7 lat później. Słynna fabryka służyła Fiatowi przez wiele lat aż do jej ostatecznego zamknięcia w 1982 roku.

Budynek posiadał pięć pięter, a na dachu znajdował się tor testowy, gdzie sprawdzano w ruchu świeżo złożone samochody. Architektura linii produkcyjnej była zaplanowana w ten sposób, że biegła ona w górę przez kolejne piętra, aż po wspomniany dach. Im wyższe piętro, tym konstruowane auta coraz bardziej przypominały swój zaplanowany ostateczny kształt. Była to swoista wędrówka samochodów, aż do momentu ich „narodzin”.

 

fabryka fiata

Test na dachu

W końcu każde z wyprodukowanych w Lingotto aut wyjeżdżało na dach i od razu odbywało swoją dziewiczą jazdę. Sam tor testowy słusznie mógł nasuwać skojarzenia z obiektami, na których rozgrywane są wyścigi NASCAR. To dwie proste o długości ponad 450 m i nachylone pod kątem zakręty, a właściwie potężne rampy, tworzące razem wydłużony owal. Fabryka Fiata w Lingotto wyróżniała się spośród innych także z tego powodu, że ówcześnie była największym zakładem produkującym samochody na świecie. Jedynym, który mógł w ogóle być z nią porównywany była fabryka Forda o nazwie River Rouge Complex, położona w Dearborn w stanie Michigan w USA.

Drugie życie fabryki

Na przestrzeni 59 lat działalności fabryki produkowane w niej było ok. 80 różnych modeli aut. Ostatnim samochodem, który zjechał z linii montażowej w Ligotto była pamiętna Lancia Delta. Po zamknięciu fabryki i jej przebudowie, poszczególne części ogromnego budynku zaczęły służyć jako hotel, teatr, sale konferencyjne i koncertowe, centrum handlowe czy w końcu wydział inżynierii samochodowej turyńskiej Politechniki. Co ciekawe, na dachu nadal istnieje wspomniany tor, gdzie czasem odbywają się imprezy poświęcone włoskiej motoryzacji ale również przeróżne spotkania klubowe. Jest to również ciekawa atrakcja turystyczna.

Niemal wiek temu Fiat rozpoczął budowę fabryki, która potrafiłaby zrobić ogromne wrażenie nawet dziś. Potężny budynek, przemyślana linia produkcyjna i nowatorski pomysł toru na dachu zasługują na uznanie, które chyba zostało na przestrzeni lat wypracowane. Dziś bowiem miłośnikowi motoryzacji słowo Lingotto kojarzy się tylko z jednym. I nie jest to dzielnica Turynu.

 

fabryka fiata

przeczytaj cały artykuł "Tor wyścigowy na dachu? Legandarna Fabryka Fiata w Lingotto"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...