BrandInfo

odrębne sieci do komunikacji głosowej

Infrastruktura dedykowana komunikacji głosowej mocno straciła na znaczeniu wraz z upowszechnieniem się komunikacji IP wykorzystującej pakietową transmisję danych. Zastąpienie charakteryzującej się dużą awaryjnością infrastruktury PBX technologiami IP opartymi na istniejącej w większości firm infrastrukturze sieci lokalnych pozwoliło m.in. oszczędzić koszty i uelastycznić sieć telefonii. Wszystko za sprawą konwergencji infrastuktury IP oraz postępującemu rozwojowi technologii związanych z przetwarzaniem danych głosowych. Konwergencja infrastruktury to właśnie możliwość wykorzystania jednej sieci IP do transmisji dowolnych danych – także danych głosowych. Z kolei obecne algorytmy kompresji pozwalają zachować wysoką jakość połączeń głosowych realizowanych za posrednictwem sieci IP przy minimalnym wykorzystaniu pasma sieci. To ważne, ponieważ niezależnie od połączenia telefonicznego VoIP inne dane mogą być przesyłane równolegle z większą szybkością.

Głos i dane w jednej sieci

Bezpośrednim efektem przeniesienia transmisji danych głosowych do sieci IP jest możliwość uproszczenia infrastruktury teleinformatycznej i zmniejszenia kosztów jej utrzymania. Jest to aspekt bardzo ważny, ponieważ koszty utrzymania rozbudowanych sieci telefonicznych mogą być naprawdę bardzo wysokie. Migracja do infrastruktury IP pozwala wykorzystać do przesyłania głosu istniejącą sieć komputerową i zmniejszyć do minimum koszty tradycyjnych połączeń telefonicznych.

Technologia VoIP wpisuje się też w powszechną dziś potrzebę mobilności – przekierowanie prowadzonego przy użyciu transmisji pakietowej połączenia głosowego do innego skomunikowanego urządzenia nie stanowi większego problemu. Wykorzystana do tego celu może być sieć lokalna lub Internet. Rolę urządzenia abonenckiego pełnić może typowy komputer przenośny, dedykowane, samodzielne urządzenie stacjonarne albo telefon komórkowy obsługujący transmisję danych IP.

Zintegrowana komunikacja

W miarę jak odrębne sieci do komunikacji głosowej odchodzą do lamusa, rośnie popularność zintegrowanych mechanizmów komunikacyjnych. Migracja do standardu VoIP otwiera drogę do wielu nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych zaliczanych do kategorii Unifed Communications. Zintegrowane technologie komunikacyjne pozwalają w sprawny sposób łączyć rozmaite formy kontaktu – od poczty elektronicznej przez komunikator tekstowy i sieci społecznościowe po połączenia głosowe i wideokonferencje. Taka dywersyfikacja kanałów komunikacyjnych pozwala w łatwy sposób, w czasie rzeczywistym, kontaktować się z przełożonymi, współpracownikami czy kontrahentami w sposób najbardziej odpowiedni dla danej chwili.

VoIP jako usługa

Korzyści płynące z wdrożenia usług VoIP powodują, że klasyczne, korporacyjne sieci telefoniczne tracą rację bytu. Alternatywą dla samodzielnego wdrożenia technologii Voice over IP mogą okazać się usługi Voice as a Service. Oferowana przez firmę Exatel usługa umożliwia uruchomienie systemu telefonii IP bez potrzeby zakupu centrali telefonii IP i innych nakładów inwestycyjnych. Usługi Voice as a Service z perspektywy użytkownika nie różnią się od usług realizowanych przez lokalną centralę telefonii IP.

przeczytaj cały artykuł "Konwergentna infrastruktura VoIP - czy warto utrzymywać odrębne sieci do komunikacji głosowej oraz transmisji danych?"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...