BrandInfo

świece

Bez względu na rodzaj paliwa, każdemu samochodowemu silnikowi spalinowemu potrzebne są świece - zapłonowe w przypadku “benzyniaka” i żarowe dla diesla. Do czego one służą? W największym uproszczeniu - świece zapłonowe pełnią rolę zapalnika. W momencie sprężenia mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze silnika, świeca daje iskrę, która powoduje zapłon, a energia “eksplozji” wprawia tłoki w ruch.

Świece żarowe, to z kolei swego rodzaju grzałka, która osiąga około 1000 stopni Celsjusza. W odróżnieniu od świec zapłonowych, te nie inicjują zapalania mieszanki paliwo-powietrznej w silniku, ponieważ następuje to samoistnie, one jedynie ułatwiają ten proces. O ile świece w silnikach benzynowych działają bez przerwy (bez nich silnik wyłączy się), to świece żarowe są potrzebne tylko podczas rozruchu. Wyjątkiem są nowoczesne silniki diesla, gdzie świece używane są znacznie dłużej, bo aż do czasu osiągnięcia prawidłowej temperatury przez silnik. Pozwala to zmniejszyć emisję szkodliwych cząstek oraz poprawia kulturę pracy jednostki wysokoprężnej.

Jak widać od świec zależy nie tylko dobra kondycja silnika, ale także, czy będziemy w stanie go uruchomić. Żywotność świec zapłonowych to około 30 000 km, a jeśli są to świece platynowe lub irydowe nawet 120 000 km. Trzeba jednak pamiętać, że czasem może być potrzeba szybsza wymian świec, szczególnie jeśli auto posiada instalację LPG. Z kolei świece żarowe powinny służyć przez około 100 000 km.

Co świadczy o awarii świec? Zwykle w “benzyniaku” jest to nierównomierna praca silnika, szarpanie odczuwalne zwłaszcza podczas przyspieszania i problemy z rozruchem, a w skrajnych przypadkach brak możliwości uruchomienia silnika. Uwaga! Podobne objawy towarzyszą także zużytym kablom wysokie napięcia, które doprowadzają prąd do świec zapłonowych. Natomiast o zużyciu lub nieprawidłowości świec żarowych świadczą trudności z uruchomieniem zimnego silnika oraz jego nierówna praca na chwilę po uruchomieniu. W większości samochodów problem ze świecami żarowymi jest sygnalizowany na zestawie wskażników

Jeśli kierowca ma wątpliwości co do stanu świec, powinien skorzystać z wizyty w ASO. Tam nie tylko zostanie szybko wychwycona awaria świec, fachowcy dobiorą także odpowiednie nowe części. Warto pamiętać, że świece muszą być dobrane do konkretnego silnika. Ich montaż nie jest tak prosty, jak mogłoby się wydawać, zbyt mocne lub słabe dokręcenie świecy może mieć katastrofalne skutki dla silnika.

przeczytaj cały artykuł "Świece w samochodzie"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...