BrandInfo

napęd rozrządu

Zwykle producenci samochodów nie określają przebiegu, przy którym wymagana jest wymiana łańcucha na nowy. Nie oznacza to jednak, jak błędnie sądzi wielu kierowców, że napęd rozrządu i jego poszczególne elementy nie ulegają zużyciu.

Łańcuch wytrzymuje zwykle od 150 tys. do 300 tys. km, a i większe przebiegi nie są niczym nadzwyczajny. W rzeczywistości to jednak nie przebieg auta jest wyznacznikiem konieczności wymiany, a stan łańcucha i współpracujących z nim elementów. Z tego powodu w harmonogramie przeglądów samochodu przewidziana jest kontrola stanu rozrządu, czyli sprawdzenie kół zębatych, ślizgów, napinacza i samego łańcucha. Sygnałem świadczącym o potrzebie ingerencji z napęd rozrządu jest rozciągnięcie łańcucha, które zmienia położenie znaków nastawczych, czy powoduje nawet pojawienie się opiłków metalu. Trzeba pamiętać, że zużyty łańcuch może się zerwać, co niemal zawsze oznacza poważne zniszczenia silnika. Nawet jeśli do tego nie dojdzie, niesprawny, rozciągnięty łańcuch powoduje przestawienie faz rozrządu, czyli utrudnione uruchamianie silnika oraz znaczne pogorszenie jego osiągów.

W przypadku paska rozrządu, producenci pojazdów określają graniczny przebieg, zwykle około 100 tys. km. Przekroczenie limitu kilometrów to niestety gra w “rosyjską ruletkę”, a stawka jest wysoka. Zerwanie paska zwykle oznacza unieruchomienie  pojazdu,  może też doprowadzić do uszkodzenia zaworów i tłoków silnika, czyli bardzo kosztowej awarii.

Co w rzeczywistości oznacza ingerencja serwisu w napęd rozrządu? Wraz z paskiem rozrządu fachowcy muszą wymienić również rolki napinające. Trzeba wiedzieć, że  jeśli rolka przestanie się obracać z powodu zatarcia, zerwie nowo wymieniony pasek.  Z tego powodu wymiana wszystkich rolek to w zasadzie konieczność. Dodatkowo jeśli pompa cieczy chłodzącej napędzana jest paskiem rozrządu, również ją serwis będzie musiał wymienić. W innym wypadku pompa cieczy chłodzącej może przyczynić się do uszkodzenia paska. Uwaga! Jeśli z samochodu nie korzystamy zbyt często, pasek może zerwać się zanim osiągnie założony przez producenta przebieg. Warto przyjąć zasadę nieprzekraczalnego okresu wymiany paska rozrządu przynajmniej co 5 lat.

Jak widać napęd rozrządu musi być regularnie serwisowany, lepiej bowiem zapobiegać problemom z napędem niż później usuwać bardzo drogie skutki jego uszkodzenia.

przeczytaj cały artykuł "Napęd rozrządu, jak unikać awarii"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...