BrandInfo

Mazda RX-8

Jednym z flagowych projektów koncernu Mazda Motor Corporation jest rozwijanie technologii silników z tłokami rotacyjnymi. Zasada działania tego typu konstrukcji, nazywanych silnikami Wankla, opiera się o obracający się trójkątny tłok. To rozwiązanie zapewnia stosunkowo małe wymiary jednostki oraz jej niską masę, generując jednocześnie niewielki poziom hałasu i wibracji, silniki Wankla łatwo wkręcają się na bardzo wysokie obroty i generują dużą moc.

 

Ile sedana jest w coupé?

Mazda RX-8 była jedynym współcześnie produkowanym autem, które wyposażone było właśnie w takie rozwiązanie. Silnik o nazwie Renesis kilkukrotnie zdobywał nagrodę najlepszej jednostki napędowej roku. Pomimo tego, że łączna pojemność konstrukcji wynosiła zaledwie 1,3 l, to auto osiągało moc 231 KM oraz 211 Nm momentu obrotowego.

Klienci mogli wybierać pomiędzy pięcio- lub sześciobiegową skrzynią manualną, a czterobiegowym automatem. Mazda RX-8 miała więc unikatowe i w pełni dopracowane pod względem technicznym serce. Co z resztą?

Styliści starali się stworzyć nadwozie, które z jednej strony będzie piękną formą stylistyczną z odwołaniami do motywu tłoka rotacyjnego, a z drugiej strony będzie praktyczne. Okazało się, że jest to możliwe i Mazda RX-8 jest także jedynym autem, w którym zastosowano podwójne boczne drzwi. Przednie otwierają się w tradycyjny sposób, a tylne w kierunku pod wiatr. Dodatkowo zaprojektowano je tak, że do złudzenia wydaje się, że mamy do czynienia z dwudrzwiowym coupé. Nadwozie zdobią wszechobecne motywy koła, do których należą dysze nawiewowe, zegary, panel sterowania radia czy nawet tylne reflektory.

 

 

 

Mazda RX-8 – synonim frajdy z jazdy

Jeżeli oryginalność to drugie imię Mazdy RX-8, co z radością z jazdy? Z lekką i łatwo wkręcającą się na obroty jednostką napędową umieszczoną z przodu, napędem na tył oraz konstrukcji ważącej nieco ponad 1300 kg, Mazda RX-8 to idealne auto sportowe, które sprawia, że na twarzy kierowcy pojawia się bardzo szeroki uśmiech. Nic dziwnego, że podobnie jak mniejsza siostra, czyli model MX-5, także ona została doceniona w sportach motorowych.

Standardowa wersja z jednostką o mocy 132 KW rozpędzała się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,4 s i po dłuższej chwili osiągała prędkość maksymalną wynoszącą 235 km/h. Nikt nie pomyślałby, że pod maską tego czteromiejscowego auta drzemie silnik o pojemności pasującej raczej do małego miejskiego pudełka niż sprytnego, sportowego coupé.

Mazda RX-8 produkowana była w latach 2003 - 2011 i do tej pory nie doczekała się godnego następcy. Mamy nadzieję, że japoński producent będzie kontynuował projekt unikatowych jednostek Wankla, i zafunduje nam potomka RX-8.

 

 

 

przeczytaj cały artykuł "Mazda RX-8 – inna niż wszystkie"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...