BrandInfo

Mazda MX-5

Mazda MX-5 powstała dzięki dziennikarzowi magazynu MotorTrend, Bobowi Hallowi. To właśnie Hall po raz pierwszy zasugerował włodarzom Mazdy, żeby przywrócili ducha starych brytyjskich roadsterów. Miało to miejsce w 1976 roku, a traf chciał, że równo 5 lat później Bob Hall został zatrudniony w dziale rozwoju amerykańskiego oddziału Mazdy. Już w 1982 roku Hall dostał zielone światło od panów Yamamoto oraz Arai, którzy przypomnieli sobie słowa sprzed lat i postanowili zainwestować w projekt.

Prace nad nowym modelem trwały kilka lat i co ciekawe, japońskiego roadstera odwołującego się do legend brytyjskiej motoryzacji opracowywano w Stanach Zjednoczonych. Kto by pomyślał, że jedno z najlepiej prowadzących się aut na świecie, Mazda MX-5, narodziło się w studiach projektowych ulokowanych w Południowej Kalifornii.

Mazda MX-5 Jinba ittai

Mottem twórców tego auta była fraza "Jinba ittai", która w wolnym tłumaczeniu oznacza jedność konia oraz jeźdźca. Konstruktorzy tego dwumiejscowego modelu starali się zbudować pojazd, który daje możliwie maksymalną frajdę z jazdy. Zaczęto od rozkładu mas nadwozia w proporcjach 50:50. Do tego dołożono tylny napęd połączony z manualną skrzynią biegów, wolnossącą jednostkę napędową umieszczoną z przodu oraz lekką konstrukcję.

Mazda MX-5 pierwszej generacji, oznaczona jako model NA, zadebiutowała w 1989 roku, czyli dokładnie 25 lat temu. Auto spełniało wszystkie postawione przed nim wymagania. Każde koło umieszczone było na niezależnym zawieszeniu wahaczowym, co maksymalizowało kontakt opon z podłożem i poprawiało właściwości jezdne. Właśnie to, w połączeniu z lekką masą wynoszącą dokładnie 940 kg zagwarantowało autu tak dobre właściwości jezdne.

Małe, wielkie auto

Sprzedaż japońskiego roadstera była ogromna. Mazda MX-5 bardzo szybko znalazła szerokie grono miłośników. Klienci szukający sportowego kabrioletu na weekendowe przejażdżki poza miastem wybierali wersje ze słabszymi jednostkami, a zwolennicy adrenaliny i sportów motorowych decydowali się na mocniejsze wersje. Bardzo szybko Mazda MX-5 została doceniona przez sport motorowy.

Na rynku pojawiły się firmy oferujące dodatkowe akcesoria do auta, powstały nawet warsztaty specjalizujące się w montowaniu utwardzonego zawieszenia i tuningu jednostki napędowej. Założonych zostało mnóstwo serii wyścigowych, w których ścigano się właśnie MX-5. W 2000 roku Mazda MX-5 trafiła do księgi rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedające się auto z otwartym dachem. Kiedy tylko w salonach pojawi się czwarta generacja modelu, łączna sprzedaż z pewnością przekroczy milion egzemplarzy.

Małe, wielkie auto, które po 25 latach nadal udowadnia, że nawet w świecie motoryzacyjnego marazmu i wszechobecnej ekologicznej propagandy, jest miejsce na samochód stworzony przez prawdziwych miłośników motoryzacji, dla prawdziwych miłośników motoryzacji.

przeczytaj cały artykuł "Mazda MX-5 – małe, wielkie auto"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...