BrandInfo

Silniki Wankla

Tak naprawdę bardziej profesjonalnym określeniem tego typu jednostek jest określenie silniki z tłokiem rotacyjnym. W przypadku Mazdy można mówić jeszcze precyzyjniej, nazywając je jednostkami wolnossącymi z dwoma tłokami rotacyjnymi.

Zasada działania silników Wankla

Silniki Wankla to jeden ze znaków rozpoznawczych japońskiego producenta, który zawsze wolał podążać pod prąd, wprowadzając innowacyjne wizje do codziennego użytku. Wprawdzie prace nad tego typu jednostkami przeprowadzane były już dawno, jednak to właśnie Mazda spopularyzowała silniki Wankla.

Zasada działania tego typu jednostek jest prosta. Tłok ma kształt trójkąta, a wzdłuż każdego z jego boków powstają komory, w zależności od fazy obrotu takiej jednostki. Brzmi to bardzo skomplikowanie, ale w praktyce różni się jedynie tym, że w tym przypadku tłok obraca się zamiast wykonując ruch góra-dół.

Silniki Wankla w Mazdach

Japończycy przez lata dopracowywali tę technologię i niemal całkowicie udało im się wyeliminować wszystkie problemy dręczące silniki Wankla. Do problemów tłoków obrotowych należały problemy z uszczelnieniem oraz trwałość i bezawaryjność. Na pierwszy ogień poszła Mazda RX-7 pierwszej generacji, która produkowana była w latach 1978-1985. Okazało się, że po dopracowaniu silniki Wankla radzą sobie całkiem nieźle. Dwa obrotowe tłoki o pojemności 2x 573 cm generowały 105 KM i 147 Nm przez co auto rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 9 sekund.

Druga generacja Mazdy RX7 była kolejnym  dowodem na to, że silniki Wankla mają przyszłość w motoryzacji. Teraz już była to jednostka o pojemności łącznej 1,3 l i mocy 146 KM. W 1991 roku na rynku pojawiła się kolejna Mazda RX-7 i tutaj już japońscy inżynierowie odważyli się na iście szalony ruch. Pojemności 1,3 l i wyjątkowo dwie turbosprężarki generujące łącznie 255 KM. Od 0 do 100 km/h w niewiele powyżej 5 sekund i prędkość maksymalna 250 km/h.

Mazda RX-8 i co dalej?

Dopiero Mazda RX-8 wyposażona była w porządną i wreszcie niezawodną jednostkę Wankla.  Auto dostępne było na rynku w latach 2003-2012, a pod jego maską montowana była jednostka 1,3 l produkująca 192, a później 231 KM. W efekcie czterodrzwiowe coupé z tylnymi drzwiami otwieranymi „pod wiatr” zachwycało dynamiką.

Co więcej, jest to także jedno z najlepiej wyważonych aut w historii, a dzięki niewielkiej masie jednostki z dwoma rotacyjnymi tłokami, Mazda RX-8 waży niewiele ponad 1300 kg.

Silniki Wankla mają wiele zalet, do których zaliczyć można niewielkie wibracje, niski poziom hałasu, łatwość wchodzenia na wysokie obroty oraz bardzo dużą moc ze stosunkowo niewielkiej pojemności. Mazda nadal pracuje nad ich niezawodnością, a już za kilka lat na rynku pojawić się ma następca modelu RX-8. Czekamy z niecierpliwością.

przeczytaj cały artykuł "Silniki Wankla pod maską Mazdy"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...