BrandInfo

m2m

Komunikacja M2M (Machine-2-Machine) pozwala w znacznym stopniu uprościć procesy zgromadzenia informacji i umożliwia zautomatyzowanie wielu czynności wymagających dotąd zaangażowania człowieka. Wyspecjalizowane czujniki śledzące przebieg określonych procesów – transportowych, produkcyjnych, czy zdrowotnych – są w stanie śledzić zmiany określonych parametrów wymieniając dane z innymi urządzeniami. Prawdziwy potencjał komunikacji M2M tkwi jednak w możliwości zautomatyzowania działań odpowiadającym określonym zdarzeniom. Rozproszone struktury urządzeń skomunikowanych zgodnie z ideą M2M są w stanie samodzielnie – działając według zaprogramowanych wcześniej algorytmów – reagować na odchylenia od stanu wyjściowego. Pozwala to oczekiwać, że rynek M2M czekają lata dynamicznego rozwoju.

Nowe urządzenia, więcej zastosowań

Niemal pewny jest wzrost skali wykorzystania komunikacji M2M w zastosowaniach konsumenckich oraz biznesowych. Wzajemnie skomunikowanych urządzeń będzie w naszym otoczeniu przybywać na skutek działań podejmowanych przez dostawców mediów i rosnącej popularności inteligentnych urządzeń pomiarowych (smart metering), nowych zastosowaniach z zakresu transport i komunikacji (inteligentne auta), zarządzaniu miastami oraz pojedynczymi budynkami, wreszcie – postępującej automatyzacji wielu procesów, także konsumenckich. Wiele wskazuje na to, że za kilka lat większość sprzętów AGD z tzw. wyższej półki będzie wykorzystywać funkcje komunikacji M2M. Zastosowania urządzeń wyposażonych w moduły umożliwiające autonomiczną wymianę danych z innymi sprzętami nie ominą też procesów przemysłowych, czy służby zdrowia.

Nowe szanse i modele biznesowe

Równolegle spodziewać można się także rozwoju złożonych ekosystemów rozwiązań i usług opartych na komunikacji M2M. Za przykład posłużyć mogą zintegrowane oferty dostawców usług telekomunikacyjnych, oprogramowania klasy ERP i wyspecjalizowanych, często niszowych aplikacji skupionych wokół możliwości M2M oraz producentów maszyn produkcyjnych. Podobne zależności – znów skupione wokół operatorów telekomunikacyjnych – powstawać będą także w odniesieniu do producentów elektroniki użytkowej, sprzętu AGD oraz aplikacji mobilnych. Tworzenie tego rodzaju łączonych ofert, a także rozwój wyspecjalizowanego oprogramowania sprzyjać będzie z kolwi powstawaniu nowych rodzajów procesów biznesowych oraz modeli biznesowych wykorzystujących automatyzację wymiany informacji między działającymi w sposób autonomiczny urządzeniami różnego rodzaju.

Rozwój technologii

W rozwój infrastruktury wykorzystywanej do komunikacji M2M inwestują znane światowe marki – producenci sprzętu telekomunikacyjnego, firmy z branży teleinformatycznej, koncerny motoryzacyjne i dostawcy specjalistycznych urządzeń. Jest to także segment rynku bardzo cenny dla dostawców usług telekomunikacyjnych. Nic dziwnego - do wymiany informacji M2M wykorzystywane mogą być zarówno publiczne, jak i prywatne sieci bezprzewodowe. Na szerszą skalę wykorzystywana może być zaś transmisja danych za pośrednictwem sieci komórkowych. Zastosowanie komunikacji 3G pozwoli na budowanie sieci M2M o praktycznie nieograniczonym geograficznie zasięgu. Wraz z upowszechnieniem tego rodzaju infrastruktury będziemy mieć do czynienia z realizacją wizji Internetu Rzeczy.

przeczytaj cały artykuł "M2M: ak będzie kształtować się rynek do bezpośredniej komunikacji między urządzeniami w najbliższych latach?"

Tagi

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...