BrandInfo

big data

Gromadząc różnorodne dane dotyczące funkcjonowania organizacji, zachowań klientów, czy zmian otoczenia biznesowego firmy budują rozległe bazy zróżnicowanych danych, które mogą być użyte do zwiększenia efektywności wewnętrznych procesów biznesowych. Zaszyta w systemach informatycznych wiedza dysponuje potencjałem do usprawnienia jakości i trafności podejmowanych decyzji biznesowych. Skala potencjalnych optymalizacji sięga wszystkich obszarów działalności – od zarządzania strategicznego i operacyjnego, po najważniejsze procesy biznesowe. W obliczu dużej ilości, mocno różniących się i nieuporządkowanych informacji problematyczne może okazać się efektywne zarządzanie takimi zbiorami oraz wydobywanie z nich przydatnej w biznesie wiedzy.

Analizy łatwo dostępne dla biznesu

Wbrew pozorom chęć wykorzystania informacji zgromadzonych w zbiorach Big Data nie wymaga jedynie posiadania kompetencji technicznych. W rzeczywistości nawet ważniejsza okazuje się znajomość realiów i potrzeb biznesowych. Takiej wiedzy trudno oczekiwać od specjalistów ds. IT – rozwiązania wspierające wnioskowanie na podstawie posiadanych zbiorów danych to narzędzia typowo biznesowe. W tym właśnie kierunku zmierza rozwój oprogramowania wspierającego przetwarzanie Big Data. Systemy analityczne są dziś tworzone przede wszystkim z myślą o potrzebach i umiejętnościach użytkowników biznesowych.


Nowoczesne rozwiązania pozwalające analizować zbiory Big Data są dziś projektowane pod kątem maksymalnego uproszczenia obsługi. Miejsce złożonych narzędzi do modelowania danych i tworzenia raportów zajmują przyjazne, łatwe w obsłudze – często wręcz działające na zasadzie kreatorów – aplikacje. Zamiast przeładowanych informacjami zestawień mamy dziś do czynienia z czytelnymi, wizualnymi raportami zawierającymi wyselekcjonowane dane. Dodatkowo, warstwa raportowania może być wyposażona w interaktywne narzędzia ułatwiające samodzielną eksplorację danych. W tym kontekście analizy Big Data, czy też raczej ich efekty, stają się także dla mniej wykwalifikowanych pracowników. Wyniki działania algorytmów analitycznych często znajdują dziś zastosowanie bezpośrednio w ramach systemów transakcyjnych.


Wyspecjalizowana wiedza


Specjalistyczne kompetencje pozostają niezbędne do prowadzenia kompleksowych, zaawansowanych analiz opartych na algorytmach matematycznych i statystycznych. Z tego też powodu na świecie notowany jest wzrost zapotrzebowania na inżynierów danych, czyli specjalistów dysponujących umiejętnościami z zakresu: zarządzania bazami danych, integracji danych, koordynacji systemów wspierających gromadzenie i przetwarzanie dużych zbiorów danych oraz projektowania agregatów analitycznych, analiz i raportów. Poszukiwani są także architekci danych, specjaliści ds. wizualizacji oraz osoby posiadające wiedzę niezbędną do prawidłowego modelowania danych na potrzeby analiz matematycznych i statystycznych.


Sprawna infrastruktura


Należy jednak pamiętać, że aby faktycznie wykorzystać zbiory Big Data z korzyścią dla organizacji niezbędne jest zbudowanie sprawnie działającej i odpowiednio wydajnej infrastruktury. Potrzebne są więc kompetencje dotyczące typowych obszarów IT – zarządzania rozwiązaniami sieciowymi, środowiskami bazodanowymi, integracją, wreszcie – wydajnością środowisk aplikacyjnych i bezpieczeństwem dostępu.

przeczytaj cały artykuł "Big Data a kwalifikacje pracowników"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...