BrandInfo

mazda mx-5

Pamiętacie Colina Chapmana? Tak, dokładnie tego, który założył legendarny zespół wyścigowy Lotus. Otóż konstruując swoje kolejne samochody, Pan Chapman hołdował zasadzie, że osiągi samochodu zależą nie tylko od mocy silnika, ale przede wszystkim od jego masy. Idea ta przyświecała nie tylko konstruktorom Lotusa, lecz także pozostałym producentom sportowych aut na Wyspach Brytyjskich.

No dobrze, ale gdzie w tej historii jest Mazda MX-5? Otóż w połowie lat '70 przedstawiciele tego japońskiego producenta spotkali się w USA ze znanym dziennikarzem motoryzacyjnym, Bobem Hallem pytając, jakie auto powinna wyprodukować Mazda? Ten bez wahania pokazał im zdjęcia brytyjskich roadsterów z lat '60, które dawały ogromną frajdę z jazdy za sprawą niskiej masy oraz napędu na tylną oś.


Upłynęło sporo wody w Shinano, zanim Japończycy przedstawili prototyp swojego pierwszego roadstera. Warto było jednak czekać. Zaprezentowany przez nich model MX-5 do dzisiaj stawiany jest jako wzór lekkiego auta sportowego z otwartym dachem. Pomimo niewielkiej mocy 1.6-litrowego silnika, ważące 950 kg auto powiększało uśmiech na twarzy kierującego z każdym pokonanym zakrętem. To właśnie niska masa w połączeniu z niemal idealnym rozkładem masy pomiędzy osiami determinują znakomite właściwości jezdne Mazdy MX-5.

Tymczasem wspomniany na początku tekstu chart już od wieków (i to ponad 25!) należy do najszybszych ssaków lądowych. Podobnie jak w przypadku Mazdy MX-5, dzieje się tak za sprawą niskiej masy i aerodynamicznej budowy. Choć obie konstrukcje, tę stworzoną przez naturę i tę autorstwa człowieka, dzieli wiele lat ewolucji, to Richard Hammond z Top Gear postanowił je ze sobą skonfrontować. Jesteści ciekawi kto okazał się szybszy? Obejrzyjcie koniecznie poniższy materiał!



przeczytaj cały artykuł "Mazda MX-5 w wyścigu z chartem"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...