BrandInfo

Zarządzanie hotelem w chmurze

Czym jest chmura obliczeniowa? Nazwa odnosi się do graficznego schematu, jakim zazwyczaj przedstawiany jest internet – chmury. Definicja mówi, iż jest to „model przetwarzania oparty na użytkowaniu usług dostarczonych przez zewnętrzne organizacje”. Z kolei National Institute of Standards and Technology cloud computing określa jako „nowy model dostarczania i korzystania z zasobów informatycznych, takich jak zasoby obliczeniowe (serwerowe), magazynowanie danych, przepustowość sieci, a nawet aplikacje”. Dla przeciętnego Kowalskiego jest to po prostu wirtualne narzędzie, dzięki któremu, żeby móc korzystać z interesujących go usług nie musi kupować licencji czy dodatkowego sprzętu serwerowego i sieciowego albo instalować oprogramowania.

Spokojna głowa

Branża IT tworzy rozwiązania cloud computing adresowane do klientów biznesowych, narzędzia usprawniające pracę przedsiębiorstw, biur, hoteli i restauracji. Funkcjonowanie w chmurze pomaga rozwijać ich działalność. Jakie rzeczywiste korzyści daje wykorzystywanie chmury? W modelu cloud cała infrastruktura IT znajduje się w rękach dostawcy usług, systemy i programy aktualizowane są więc na bieżąco i nie wymagają od użytkowników podejmowania żadnych czynności związanych z uruchamianiem nowych funkcji. Klient nie musi martwić się serwisowaniem czy wymianą urządzeń, bowiem to także działka administratora. Ulepszenia systemowe wprowadzane są płynnie, dzięki czemu klienci przyswajają je bezkolizyjnie. Użytkownicy mogą korzystać z usług z niemal każdego miejsca na świecie, używając dowolnego sprzętu: stacjonarnych lub mobilnych urządzeń. Jest to możliwe, gdyż dane są przechowywane w chmurze, a nie na konkretnym komputerze. Zdalny dostęp pozwala zarządzać hotelem, tj. elastycznie organizować pracę w siedzibie firmy i poza nią – właściwie w każdym miejscu, w którym akurat się znajdujemy. W trakcie podróży pociągiem, samolotem czy po prostu będąc w domu.

Zalety chmury najwyraźniej widać na przykładzie tzw. centralnego systemu rezerwacji, czyli oprogramowania stosowanego w branży turystycznej dla celów marketingu i sprzedaży. Tego typu system jest używany przez biura podróży do rezerwacji biletów lotniczych, kolejowych i autobusowych, ale jego podstawowym beneficjentem jest dostawca zakwaterowania. Centralne systemy rezerwacji mogą być dostępne dla odbiorców indywidualnych, biur podróży i pracowników call center. Takie rozwiązanie zmniejsza wynagrodzenia pracowników, gdyż rezerwacje są przetwarzane automatycznie w trybie online, nie ma więc konieczności zatrudniania ludzi do rezerwacji przez telefon lub za pośrednictwem poczty. System zawiera narzędzia, które pozwalają administratorowi hotelu na monitorowanie aktywności na stronie internetowej. Raportowanie w czasie rzeczywistym pokazuje liczbę odwiedzin i ile z nich zostało przekształconych w rezerwacje. Dostęp do wszystkich najważniejszych danych możliwy jest z dowolnego urządzenia znajdującego się w zasięgu internetu.

Realne wykorzystanie

Zarządzanie hotelem w chmurze pozwala na nowy sposób rozliczania usług. Z zasobów w chmurze użytkownicy zazwyczaj korzystają w systemie płatności pay-as-you-go, to znaczy płacą za moc obliczeniową, którą wykorzystają. W dowolnym momencie można zrezygnować z wybranej funkcjonalności, bądź całej usługi. Branża hotelowa boryka się z sezonowością. Jeśli pracowników jest mniej, płaci się tylko za realnie wykorzystywane licencje. Technologia cloud computing jest odpowiedzią na największe bolączki branży hotelarskiej, ponieważ umożliwia zyskanie przewagi konkurencyjnej dzięki szybszemu dostarczaniu na rynek nowych produktów i usług. Pozwala także efektywniej konkurować z markami internetowymi, wykorzystując narzędzia online związane z wyszukiwaniem i kupowaniem ofert. Co więcej, chmura umożliwia redukcję kosztów związanych z zakupem licencji i utrzymaniem własnych systemów zamkniętych o 20 proc., co w obecnych czasach jest bardzo korzystnym rozwiązaniem.

przeczytaj cały artykuł "Zarządzanie hotelem w chmurze – najważniejsze aspekty"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...