BrandInfo

Historia Fiata 126p

Jeszcze tego samego roku podpisano umowę "O współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126" na mocy której Włosi przekazali licencję i cały know-how. Strona Polska w ramach rewanżu zobowiązała się spłacić dług, produkując i wysyłając do Włoskich fabryk silniki, skrzynie biegów oraz inne części zamienne wytwarzane w zakładach na terenie naszego kraju.

Tak zaczęła się historia Fiata 126p

Rok po podpisaniu umowy, Fiat 126 został zaprezentowany na międzynarodowych targach w Turynie. Niedługo później nastąpiła polska premiera, która odbyła się na Placu Defilad. Pierwsze egzemplarze Polskiego Fiata 126p wyjechały z Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej 6 czerwca 1973 roku. Nie była to jeszcze prawdziwie polska konstrukcja, bo auta montowano z części sprowadzanych z Włoch, ale ta właśnie data uznawana jest za początek polskiego Fiata 126p. Seryjna produkcja auta została w pełni uruchomiona 22 lipca 1973 roku.

Samochód opuszczający w tym czasie fabrykę w Bielsku Białej wyposażony był w samonośne nadwozie, 2-cylindrowy silnik o pojemności 600 cm3 i mocy 23 KM, 4-stopniową skrzynię biegów i napęd na tył. Fiat 126p z miejsca stał się obiektem pożądania wielu polskich rodzin. Z uwagi na fakt, że prawie wszystko w PRLu było reglamentowane, wejście w posiadanie samochodu było niezmiernie trudne. Nie wystarczyło mieć pieniądze (około 20 średnich krajowych), niezbędny był też talon na jego zakup. Prowadziło to do kuriozalnych sytuacji, kiedy za samochód na rynku wtórnym płaciło się niemal dwa razy więcej, niż za nowy w Polmozbycie. Zapotrzebowanie na „małego” Fiata było tak duże, że niewiele zmieniło otwarcie nowej fabryki w Tychach w 1975 roku.

Modyfikacje „malucha”

Fiat 126p przez wszystkie lata produkcji przeszedł szereg zmian konstrukcyjnych. Pierwszą i chyba najpoważniejszą była ta przeprowadzona w 1977 roku. Modernizacja obejmowała powiększenie pojemności silnika do 650 cm3. Zaowocowała to „oszałamiającym” wzrostem mocy o cały 1 KM. Dodatkowo w układzie dolotowym zastosowano tłumik szmerów ssania, a prądnicę prądu stałego zastąpiono alternatorem. Z zewnątrz „maluch” nie zmienił się prawie wcale. Jedyną widoczną różnicą była likwidacja skrajnych szczelin na pokrywie silnika, dzięki czemu poprawiło się chłodzenie i spadł poziom hałasu. Kolejna zmiana konstrukcji nastąpiła w 1987 roku wraz z wprowadzeniem do produkcji Fiata 126p Bis, który wyposażony został w silnik o pojemności 700 cm3 chłodzony cieczą. Zmiany w konstrukcji, których było dość dużo miały zazwyczaj jedynie charakter wizualny bądź ekologiczny.

3,3 mln egzemplarzy 126p

Produkcja Fiata 126p trwała aż do września 2000 roku. Przez cały 27 letni okres produkcji w Polsce z linii montażowej zjechało 3,3 mln egzemplarzy „małego” Fiata. Z tej liczby prawie 900 tys. sztuk trafiło na eksport do mniej lub bardziej egzotycznych krajów takich jak: Włochy, Jugosławia, RFN, Węgry, Francja, Chiny, Wielka Brytania, Czechosłowacja, Belgia, Bułgaria, Szwajcaria, Grecja, Austria, Dania, Chile, Nowa Zelandia, Australia, Egipt oraz na Cypr i Kubę.

Polski Fiat 126p okazał się samochodem, który zmienił Polskę. To właśnie małym Fiatem całe rodziny zwiedzały Europę a nawet świat. Wiele jest opowieści jak to wujek z ciocią do Bułgarii i z powrotem „maluchem” się wybrali. Fiat 126p służył jako samochód dostawczy, reprezentacyjny i służbowy. Był najbardziej rozpoznawalnych autem na polskich ulicach i trochę szkoda, że coraz rzadziej można go spotkać.

 

przeczytaj cały artykuł "Historia Fiata 126p"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...